Jongeren introduceren nieuwe mobiele telecomprovider *bliep

Onbeperkt internetten en sms-en voor een vast bedrag per dag

30 MEI 2012, AMSTERDAM
Jongeren zijn ontevreden over het aanbod van telecombedrijven. Ze hebben genoeg van alle misleidende reclames, trucjes, kleine lettertjes en onverwachte kosten bij de bestaande aanbieders. Dit was het uitgangspunt van *bliep, een slimme prepaid simkaart waarmee je wel onbeperkt kunt internetten en sms-en via je smartphone voor een vast bedrag per dag.

“Telecombedrijven gebruiken allemaal trucjes en kleine lettertjes om meer te verdienen aan ons”, zegt Volkert Mencke (16), een van de betrokken jongeren. “Het is toch niet geloven dat ‘onbeperkt’ voor telecombedrijven een andere betekenis heeft, dan voor elke normale Nederlander.” Bij *bliep is onbeperkt echt onbeperkt en is alles transparant en wordt niets verborgen achter een sterretje of in kleine lettertjes. “Daarom is de asterisk -zoals zo’n sterretje heet- ook ons logo geworden,” vult Pam Boschma (17) aan.

Rol van jongeren
Bij *bliep zijn het de jongeren die het voor het zeggen hebben. Joost van der Plas, uitvoerend directeur van *bliep: “Een telecomproduct voor de nieuwste generatie gebruikers kunnen alleen jongeren zelf bedenken. Daarom sloten we een pact met een groep jongeren: zij zouden bepalen wat er gemaakt moest worden, wij zouden het maken, Zij zijn in feite onze opdrachtgever.” De jongeren van *bliep hebben ook een formele rol en verantwoordelijkheid als Raad van Commissarissen.

"Het is toch niet geloven dat ‘onbeperkt’ voor telecombedrijven een andere betekenis heeft, dan voor ons." Volkert Mencke, lid van de Raad van Commissarissen van *bliep
"Bij *bliep is onbeperkt echt onbeperkt en maken we alles transparant. Niets verborgen achter een sterretje of in kleine lettertjes." Jeroen Riemens, lid van de Raad van Commissarissen van *bliep
"“Bliep: het geluid waar je blij van wordt, als iemand van je vrienden contact met je zoekt.”" Pam Boschma, 17 jaar, id van de RvC van *bliep en bedenker van de naam *bliep
"Het is heel uitdagend en leerzaam hoe het hele project wordt opgezet en hoe er aan alle details wordt gewerkt." Quinten van Hoogdalem, 14 jaar, lid van de RvC van *bliep