Meer dan 60% van de middelbare scholen in Nederland geen WIFI

23 OKTOBER 2012, AMSTERDAM, NEDERLAND
Via de campagne Viva La Wifi hebben Nederlandse scholieren de afgelopen maand kunnen laten weten hoe het met WIFI en onbeperkte toegang tot internet op hun school gesteld is. Maar liefst 5000 leerlingen van 800 middelbare scholen hebben inzicht gegeven in de toegang tot draadloze internet in het onderwijs. De school met de meeste stemmen is OSG Sevenwolden uit Heerenveen.

Op maar liefst 500 van de 800 gemelde scholen is er voor leerlingen geen WIFI en op helft daarvan geen draadloos internet voor leraren. Op slechts 8% van de aangemelde scholen is er wel onbeperkte toegang tot het internet. Toen de jongeren achter *bliep (de mobiele provider voor en door jongeren) van klanten signalen ontvingen dat het met de bereikbaarheid van het internet op veel scholen heel slecht gesteld is, kwamen ze met het idee om deze leerlingen te helpen en een actie te beginnen voor WIFI op scholen onder de naam Viva La Wifi.

Het management team van *bliep is onaangenaam verrast met het groot aantal aanmeldingen. Zij hopen dat met het aanbieden van WIFI punten aan de 10 scholen met de meeste stemmen, een bijdrage te leveren aan een toekomst waarbij alle scholen aan iedereen op de school gratis en draadloze internettoegang hebben.

De ander scholen die naast de OSG Sevenwolden bovenaan de black list zijn geeindigd en binnenkort door *bliep mogen verwachten een gratis WIFI punt in ontvangst mogen nemen zijn:

1. Linde College WOLVEGA

2. CSG Anna Maria van Schurman FRANEKER

3. Alkwin Kollege UITHOORN

4. Christelijk Lyceum Veenendaal VEENENDAAL

5. Ichthus College VEENENDAAL

6. CSG Comenius College, unit Krimpen a/d IJssel KRIMPEN AAN DEN IJSSEL

7. Bernardinuscollege HEERLEN

8. Pax Christi College DRUTEN

9. RSG Tromp Meesters STEENWIJK

White list (hebben wel WIFI toegang)

1. C.S.G. Groningen Augustinuscollege GRONINGEN

2. Onderwijs Stichting College Hageveld HEEMSTEDE

3. Mediacollege Amsterdam AMSTERDAM

4. Het Hondsrug College EMMEN

5. Grotius College DELFT

De campagne Viva La Wifi is nu afgelopen, de scholen bovenaan de lijst kunnen de installatie van de WIFI de komende dagen tegemoet zien.

"Bijna iedereen heeft tegenwoordig met internet te maken. Wij vinden het ronduit onzin dat leerlingen, die voorbereid moeten worden op hun toekomst, geen toegang hebben tot zo'n belangrijk middel om te leren en hun kennis uit te breiden. Scholen moeten leerlingen helpen hun internetvaardigheden te verbeteren en niet domweg de toegang blokkeren, omdat ze nieuwe ontwikkelingen maar eng vinden." Pim Ten Thije, lid van Management Team van *bliep (16 jaar)
"We hebben het met de leerlingenraad vaak genoeg aangekaart bij de directie, maar door de ICT werd gesteld dat het 'onveilig' zou zijn. Ik heb de hele school gemaild en via de Facebook en Twitter accounts van de leerlingenraad extra aandacht gevraagd voor de campagne. Ik snap niet dat er geen WiFi is in mijn twee jaar oude supermoderne schoolgebouw, terwijl dit nu op bijna iedere school de standaard is. Het is daarom mooi dat het zo geregeld kan worden. Dat we nu eindelijk WiFi op school hebben is echt helemaal super." Ze deelt de eer van de campagne met haar Twitterende leraar Engels die haar de tip gaf om mee te doen met de Viva La Wifi campagne." Freya Liemburg (17 jaar), VWO-leerlinge op de winnende school OSG Sevenwolden